Relationship between poverty and urban education at Valle del Cauca

Authors

  • Luis Fernando Aguado Quintero Pontificia Universidad Javeriana de Cali, Colombia
  • Luis Eduardo Girón Cruz Pontificia Universidad Javeriana de Cali, Colombia
  • Fernando Salazar Silva Pontificia Universidad Javeriana de Cali, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.35319/lajed.20067238

Keywords:

Education, Poverty, Structural models

Abstract

The intention of this work is to determine the relationship between urban education and poverty in a Colombian department, and the process by which the benefits of education help to overcome poverty. Structural models are used for this purpose. The results suggest that education and poverty feed off each other. Also, although the investment in human capital through education is a key factor in improving people's income, this alone is not sufficient to eradicate poverty, because the presence of a favourable macroeconomic climate is necessary, so that educated poor people may improve their standard of living through their income.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Fernando Aguado Quintero, Pontificia Universidad Javeriana de Cali, Colombia

Assistant Professor at Economics Department and member of the Regional Development Research Group (GIDR) at Pontificia Universidad Javeriana de Cali, Colombia.

Luis Eduardo Girón Cruz, Pontificia Universidad Javeriana de Cali, Colombia

Assistant Professor at Economics Department and member of the Regional Development Research Group (GIDR) at Pontificia Universidad Javeriana de Cali, Colombia.

Fernando Salazar Silva, Pontificia Universidad Javeriana de Cali, Colombia

Assistant Professor at Economics Department and member of the Regional Development Research Group (GIDR) at Pontificia Universidad Javeriana de Cali, Colombia.

References

Banco Mundial. 2001. Attacking Poverty. Washington: Banco Mundial.

Barro, R. 1991. "Economics Growth in a Cross Section of Countries". Quarterly Journal of Economics No. 106 (mayo).

Becker. G. 1962 "Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special referent to Education". Studiers in Human Behavior and Social Institutions No. 5. University of Chicago Press. 2nd ed.

Becker, G. 1964. "Human Capital". The University of Chicago Press, 2nd edition, Midway Reprint 1983.

Borjas, G. 1999. Labor Economics. Segunda edición. New York: McGraw-Hill/Irwin.

Castellar C. y J. Uribe. 2003. "La tasa de retorno de la educación: teoría y evidencia micro y macroeconómicas en el área metropolitana de Cali 1988-2000". Documento de trabajo No. 66. Cidse, Universidad del Valle, Cali, Colombia.

CEPAL. 2 005. Panorama social de América Latina 2004 [En linea], disponible en: http://www.cepal.cl/publicaciones/DesarrolloSocial/0/LCL2220PE/CapI_Pobreza_version_preliminar.pdf

CEPAL-UNESCO. 2005. "Invertir mejor para invertir más. Financiamiento y gestión de la educación en América Latina y el Caribe". Serie Seminarios y Conferencias, No. 43.

Cháves, A. y H. Arias. 2002. "Cálculo de la tasa interna de retorno de la educación en Colombia". Documento de Trabajo No.2. Universidad Externado de Colombia, Bogotá.

Contraloria General de la República de Colombia. 2004. “ El debate sobre el tamaño de la pobreza en Colombia". Economía colombiana, edición 303, pp. 97-106.

Dahlin B. 2003. "The Impace of Education on Economic Growth: Theory, Findings, and Policy Implications". Duke University.

DANE. 2003. "Encuesta de calidad de vida 2003". Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE), Dirección de Metodología y Producción Estadística, Marzo de 2003. Bogotá D. C.

De la Fuente, A. 2004. "Educación y crecimiento: un panorama". Revista Asturiana de Economía. No. 31. España.

DNP, PNUD, PNDH y GTZ. 2006. “ Los municipios colombianos hacia los Objetivos de Desarrollo del Milenio salud, educación y reducción de la pobreza". Bogotá.

Easterly, W. 2003. En busca del crecimiento. Andanzas y tribulaciones de los economistas del desarrollo. Barcelona: Antoni Bosch Editor.

González, F. C. Guzmán y A. Pachón. 1998. "Productividad y retornos sociales del capital humano: microfundamentos y evidencia para Colombia" Archivos de Macroeconomía No 98. Departamento Nacional de Planeación República de Colombia.

Giménez, Gregorio. 2005. "La dotación de capital humano de América Latina y el Caribe". Revista de la CEPAL No. 86 Pág. 103-122.

Hair, J. , R. Anderson, R. Tatham y W. Black. 1999. Análisis multivariante. Madrid: Prentice Hall. 5ta edición.

Johnes, Geraint. 1995. Economía de la educación. Capital humano, rendimiento educativo y mercado de trabajo. Ministerio de Trabajo. Barcelona: Editorial Ariel.

Mora, Jhon J. 2003. "Las ganancias de tener un título: una aplicación al mercado laboral de Cali, 2000". Lecturas de Economía, 59, pp. 55-72.

Millán, Natalia. 2005. "Perfil de la pobreza en la costa atlántica. Misión para el diseño de una estrategia para la reducción de la pobreza y la desigualdad". (MERPD).

Nuñez, J., J. Ramirez y L. Cuesta. 2005. "Determinantes de la pobreza en Colombia, 1996-2004". Documento CEDE, 2005-60. ISSN 1657-7191 (edición electrónica). Universidad de los Andes, economía.uniandes.edu.co/ ~ economia/archivos/temporal/d2005-60.pdf

ONU. 2000. Declaración del Milenio (Resolución A/RES/55/2, aprobada por la Asamblea General en su quincuagésimo quinto periodo de sesiones) Naciones Unidas, septiembre de 2000.

Pardo, O. 2006. "Acumulación de capital humano y gasto público en educación: un modelo OLG para Colombia". Archivos de Macroeconomía No. 303. Departamento Nacional de Planeación. República de Colombia.

Ramos, Virgilio. 2000. "La educación y la circularidad de la pobreza". Lima, enero del 2000. [En línea]: http://www.inei.gob.pe/biblioineipub/bancopub/Est/Lib0079/INTRO.htm. Consultada el 25 de mayo de 2005.

Ravallion, Martin. 1992. “ Poverty Comparisons. A Guide to Concepts and Methods” Living Standards Measurement Study. Working Paper. No. 88, pp 1-138.

Ravallion, Martin. 1998. "Poverty Line Theory and Practice". Living Standards Measurement Study. Working Paper. No. 133, pp 1-53.

Sala-i-Martin, X. 2001. "15 years of New Growth Economics: What Have We Learnt?"Documento presentado en Fifth Annual Conference o f the Central Bank of Chile, The Challenges of Economic Growth. Santiago de Chile.

Shack Yalta, Nelson. 1999. "La pobreza, la desigualdad y la educación en el Perú de hoy: una aproximación cuantitativa". Universidad de Chile.

Sánchez, F ., J. Rodríguez y J. Nuñez. 1996. "Evolución y determinantes de la productividad en Colombia un análisis global y sectorial". Archivos de Macroeconomía No. 50. Departamento Nacional de Planeación. República de Colombia.

Sánchez, F y J. Nuñez. 1998. "Educación y salarios relativos en Colombia determinantes y evolución: 1976-1995”. Archivos de Macroeconomía No. 74. Departamento Nacional de Planeación. República de Colombia.

Urrea, Fernando, Jaime Escobar y otros. 2004. "Condiciones sociodemográficas, pobreza y desigualdad en el Valle del Cauca: un análisis basado en la Encuesta de calidad de vida DANE 2003". Grupo de Investigación sobre Pobreza y Desigualdad Informe final, CIDSE-Universidad del Valle.

Published

2006-10-01

How to Cite

Aguado Quintero, L. F., Girón Cruz, L. E., & Salazar Silva, F. (2006). Relationship between poverty and urban education at Valle del Cauca. Latin American Journal of Economic Development, 4(7), 29–56. https://doi.org/10.35319/lajed.20067238